24 maj, 2013

Kinas Kultur

For en lille uges tid siden modtog jeg en tyk konvolut med en hel masse information om mit værtsland, Kina. Mange ting kommer bag på mig, men mange ting glæder mig, og gør mig spændt. F.eks. må jeg ikke have smykker og make-up på i skolen. Desuden skal jeg vænne mig til at gå i skoleuniform, som oftes i Kina er et sportssæt. Et par af reglerne som AFS CHN sætter for mig, er at jeg ikke må køre nogle motordrevnekøretøjer, ingen stoffer, og ikke noget med at tomle, ingen rygning. Desuden må jeg ikke deltage i politiske møder, af sikkerheds og oplevelses årsager.

Kina har jo verdens største befolkning, ca. 20% af verdens befolkning. Det er blevet svært at brødføde og være så mange mennesker i så et "lille" land, så man lavede en lov i 1978, om at man kun må have ét barn pr. familie. I Kina bor man sammen med hele familien. Onkler, tanter, bedsteforældre etc. Kinesiske familier er mere kontrollerende end danske, og jeg må derfor acceptere mindre frihed. Men det er jo også en del af oplevelsen og kulturforståelsen.

Jeg håber lidt at komme ind i en buddistisk familie, selvom det kun er 100 millioner ud af 1,3 mia.  kinesere der er buddhister. Jeg er meget interesseret i buddhismen, da den er så anderledes fra min religion (Luthersk-evangelistisk). Håber på at kunne få forståelse for en anden religion, end min egen. Religioner skaber nemlig meget kultur, og indeholder ofte mange traditioner. Og specielt de kinesiske traditioner, er noget af det, jeg glæder mig mest til. Fra mit udvekslingsår vil i komme til at høre om:
National Day (En af de to "golden weeks")
Mid-Autum-Day, som er en festival med fejre min sin familie og venner.
Chinese New Year: en kæmpe fest, landet over.
Qing Ming, Labor Day/May Day, Dragon Boat Festival.
Jul og påske må jeg selv sørge for at holde, da de er kristne helligdage. Så kan jeg jo vise min værtsfamilie lidt om min kultur.

Sprog selvstudierne går rigtig godt, og det kinesiske sprog er meget interessant at læse. Det viser meget om deres meget logiske og simple tankegang, men også hvordan de priser hinanden og er taknemmelige, og høflige. Jeg synes også at man kan læse meget historie ud af sproget, og få et par gode historier, da kinesisk er et oldgammelt sprog, ligesom deres kultur.

Nu er det jo også snart tid til den nationale førorientering, hvor jeg kan møde mine rejsekammerater, og blive klædt på til mit livs største oplevelse!

xo Rikke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar